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Campo DCValorIdioma
dc.creatorSILVA, Yuri Barros Lobo da-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0153559262175069por
dc.contributor.advisor1NASCIMENTO, Ilma Vieira do-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3656084853145099por
dc.contributor.referee1NASCIMENTO, Ilma Vieira do-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3656084853145099por
dc.contributor.referee2MORAES, Lélia Cristina Silveira de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0326760034146239por
dc.contributor.referee3BONFIM, Maria Núbia Barbosa-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/1343958564608936por
dc.contributor.referee4PORTO, Iris Maria Ribeiro-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/0451417833938873por
dc.contributor.referee5CUTRIM, Kláutenys Dellene Guedes-
dc.contributor.referee5Latteshttp://lattes.cnpq.br/4310600393313804por
dc.date.accessioned2025-06-25T11:47:28Z-
dc.date.issued2025-05-29-
dc.identifier.citationSILVA, Yuri Barros Lobo da. CASARÕES, TOADAS E AZULEJOS: A Educação Patrimonial em escolas da Rede Municipal de Ensino de São Luís, MA. 2025. 417 f. Tese( Programa de Pós-graduação em Educação/CCSO) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2025.por
dc.identifier.urihttps://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/6290-
dc.description.resumoEm uma capital como São Luís, MA, que possui significativos patrimônios culturais, o trabalho educativo desempenha um papel essencial na valorização desses bens. A Educação Patrimonial constitui uma abordagem na qual o patrimônio cultural serve como base para o ensino e a aprendizagem. Este estudo analisa o trabalho educativo em Educação Patrimonial realizado por professores dos Anos Finais do Ensino Fundamental da Rede Municipal de Ensino de São Luís. Entre as dimensões abordadas, destacam-se: as implicações para a formação de professores e a interdisciplinaridade no trabalho educativo em Educação Patrimonial; as repercussões dos documentos curriculares para essa prática educativa; e os desafios e as possibilidades decorrentes das experiências escolares investigadas, relacionadas à temática patrimonial. Para fundamentar as discussões, recorremos a autores como Florêncio et al. (2014), Horta, Grunberg e Monteiro (1999), Reis, Cardozo e Princival (2019), Silveira e Bezerra (2017) e Zanon, Magalhães e Castelo Branco (2020), no campo da Educação Patrimonial. Ademais, baseamo-nos em autores como Duarte (2001, 2003, 2006, 2021), Gramsci (1989, 2010), Kosik (1969), Leontiev (2004), Malanchen (2014, 2020), Marsiglia e Martins (2010, 2013), Marx e Engels (2007), Mazzeu (2007), Mészáros (2005) e Saviani (2008, 2011, 2019, 2020, 2021) para fundamentar nossas análises sob a perspectiva histórico-crítica. A pesquisa adotou uma abordagem qualitativa, orientada pela concepção histórico-crítica. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevistas semiestruturadas com professores, bem como por meio de uma fundamentação teórica ancorada em documentos como a Base Nacional Comum Curricular (Brasil, 2018), o Documento Curricular do Território Maranhense (Maranhão, 2019) e a Proposta Curricular da Educação Infantil e do Ensino Fundamental da rede pública de São Luís (São Luís, 2023). A análise dos dados seguiu o método hermenêutico-dialético, conforme proposto por Minayo (2002, 2012), e os procedimentos metodológicos para a pesquisa qualitativa em Educação descritos por Lüdke e André (2013). Esse método considera que as falas dos sujeitos estão inseridas em seu contexto, exigindo uma compreensão que ultrapasse a superficialidade, indo além da aparência para alcançar a materialidade histórica subjacente. Em nossas considerações finais, indicamos que o trabalho educativo relacionado à Educação Patrimonial nas escolas da rede municipal de ensino de São Luís, MA, é desenvolvido de forma pontual e fragmentada, devido à falta de familiaridade dos professores com essa abordagem. Apesar disso, os docentes reconhecem o potencial pedagógico dos bens patrimoniais para contextualizar os conteúdos escolares e promover o engajamento dos estudantes. Contudo, a abordagem atual é limitada por condições históricas e materiais que fragilizam o trabalho educativo, tais como a alta carga horária de trabalho, a indisponibilidade de tempo qualificado para o planejamento, e a ausência de recursos e materiais formativos, o que restringe a articulação dessa temática com os componentes curriculares e entre eles. Consideramos que a superação dessas barreiras requer uma formação continuada e sistematizada dos professores, fundamentada em uma mediação histórico-crítica que articule teoria e prática. Além disso, é fundamental que sejam oferecidas condições de trabalho adequadas, que viabilizem um planejamento intencional e objetivo, potencializando a dimensão pedagógica do patrimônio cultural em direção à formação humana e à transformação da realidade social.por
dc.description.abstractIn a capital city such as São Luís, Maranhão, which possesses significant cultural heritage assets, educational work plays a vital role in valuing these goods. Heritage Education constitutes an approach in which cultural heritage serves as a foundation for teaching and learning processes. This study analyzes the educational work in Heritage Education carried out by teachers of the Final Years of Elementary Education in the Municipal School Network of São Luís. Among the dimensions addressed, the following stand out: the implications for teacher training and interdisciplinarity in educational practices related to Heritage Education; the impacts of curricular documents on such practices; and the challenges and possibilities emerging from the school experiences investigated in relation to heritage themes. To support the discussions, we draw on authors such as Florêncio et al. (2014), Horta, Grunberg, and Monteiro (1999), Reis, Cardozo, and Princival (2019), Silveira and Bezerra (2017), and Zanon, Magalhães, and Castelo Branco (2020) in the field of Heritage Education. Furthermore, we rely on authors such as Duarte (2001, 2003, 2006, 2021), Gramsci (1989, 2010), Kosik (1969), Leontiev (2004), Malanchen (2014, 2020), Marsiglia and Martins (2010, 2013), Marx and Engels (2007), Mazzeu (2007), Mészáros (2005), and Saviani (2008, 2011, 2019, 2020, 2021) to ground our analyses from a historical-critical perspective. The research adopted a qualitative approach, guided by the historicalcritical conception. Data collection was conducted through semi-structured interviews with teachers, as well as through a theoretical framework anchored in documents such as the Base Nacional Comum Curricular (Brazil, 2018), the Curricular Document of the Territory of Maranhão (Maranhão, 2019), and the Curricular Proposal for Early Childhood and Elementary Education of the Public School Network of São Luís (São Luís, 2023). Data analysis followed the hermeneutic-dialectical method, as proposed by Minayo (2002, 2012), and the methodological procedures for qualitative research in Education described by Lüdke and André (2013). This method considers that the participants’ discourse is embedded in its context, requiring an understanding that transcends superficiality and reaches beyond appearances to grasp the underlying historical materiality. In our final considerations, we point out that the educational work related to Heritage Education in the schools of the municipal network of São Luís, MA, is carried out in a sporadic and fragmented manner, due to teachers' lack of familiarity with this approach. Despite this, teachers acknowledge the pedagogical potential of heritage assets to contextualize school content and to foster student engagement. However, the current approach is constrained by historical and material conditions that weaken educational practices, such as excessive workloads, a lack of qualified time for planning, and the absence of formative resources and materials. These limitations hinder the integration of heritage themes with and among curricular components. We argue that overcoming these barriers requires continuous and systematized teacher education, grounded in a historical-critical mediation that articulates theory and practice. Furthermore, it is essential to provide adequate working conditions that enable intentional and purposeful planning, thereby enhancing the pedagogical dimension of cultural heritage in pursuit of human development and the transformation of social reality.eng
dc.description.abstractEn una capital como São Luís, MA, que cuenta con significativos patrimonios culturales, el trabajo educativo desempeña un papel esencial en la valorización de estos bienes. La Educación Patrimonial es un enfoque en el cual el patrimonio cultural sirve como base para la enseñanza y el aprendizaje. El objetivo de este estudio es analizar el trabajo educativo en Educación Patrimonial realizado por profesores de los últimos años de la Enseñanza Fundamental de la red pública de São Luís. Entre las dimensiones abordadas se destacan: las implicaciones para la formación docente y la interdisciplinariedad en el trabajo educativo en Educación Patrimonial; las repercusiones de los documentos curriculares en el trabajo educativo en Educación Patrimonial; y las experiencias escolares relacionadas con la Educación Patrimonial, identificando sus desafíos y posibilidades en la realidad investigada. Para fundamentar las discusiones, recurrimos a autores como Florêncio et al. (2014), Horta, Grunberg y Monteiro (1999), Reis, Cardozo y Princival (2019), Silveira y Bezerra (2017) y Zanon, Magalhães y Castelo Branco (2020) en el campo de la Educación Patrimonial. Además, nos basamos en autores como Duarte (2001, 2003, 2006, 2021), Gramsci (1989, 2010), Kosik (1969), Leontiev (2004), Malanchen (2014, 2020), Marsiglia y Martins (2010, 2013), Marx y Engels (2007), Mazzeu (2007), Mészáros (2005) y Saviani (2008, 2011, 2019, 2020, 2021) para sustentar nuestros análisis desde la perspectiva histórico-crítica. La investigación adoptó un enfoque cualitativo, orientado por la concepción histórico-crítica. La recopilación de datos se realizó mediante entrevistas semiestructuradas con profesores y a través de una investigación documental en fuentes como la Base Nacional Común Curricular (Brasil, 2018), el Documento Curricular del Territorio Maranhense (Maranhão, 2019) y la Propuesta Curricular de la Educación Infantil y de la Enseñanza Fundamental de la red pública de São Luís (São Luís, 2023). El análisis de los datos siguió el método hermenéutico-dialéctico, según Minayo (2002, 2012), y los procedimientos metodológicos para la investigación cualitativa en Educación descritos por Lüdke y André (2013). En nuestras consideraciones finales, indicamos que el trabajo educativo relacionado con la Educación Patrimonial en las escuelas públicas municipales de São Luís, MA, se desarrolla de manera puntual y fragmentada debido a la falta de familiaridad de los docentes con este enfoque. A pesar de ello, los profesores reconocen el potencial pedagógico de los bienes patrimoniales para contextualizar los contenidos escolares y promover el compromiso de los estudiantes. Sin embargo, el enfoque actual está limitado por condiciones históricas y materiales que debilitan el trabajo educativo, tales como la elevada carga horaria, la falta de tiempo cualificado para la planificación y la ausencia de recursos y materiales formativos, lo que restringe la articulación de esta temática con los componentes curriculares. Consideramos que superar estas barreras requiere una formación continua y sistematizada de los docentes, fundamentada en una mediación histórico-crítica que articule teoría y práctica. Además, es fundamental ofrecer condiciones de trabajo adecuadas que permitan una planificación intencionada y objetiva, potenciando la dimensión pedagógica del patrimonio cultural hacia la formación humana y la transformación de la realidad social.spa
dc.description.provenanceSubmitted by Maria Aparecida (cidazen@gmail.com) on 2025-06-25T11:47:28Z No. of bitstreams: 1 YURI BARROS LOBO DA SILVA.pdf: 6273109 bytes, checksum: 4379dc510926d04c2dc09fc1a9f57e94 (MD5)eng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-06-25T11:47:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 YURI BARROS LOBO DA SILVA.pdf: 6273109 bytes, checksum: 4379dc510926d04c2dc09fc1a9f57e94 (MD5) Previous issue date: 2025-05-29eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopor
dc.publisher.departmentDEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO I/CCSOpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFMApor
dc.publisher.programPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO/CCSOpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjecttrabalho Educativo;por
dc.subjectformação de professores;por
dc.subjectcurrículo;por
dc.subjectinterdisciplinaridade;por
dc.subjecteducação patrimonialpor
dc.subjecteducational work;eng
dc.subjectteacher training;eng
dc.subjectcurriculum;eng
dc.subjectinterdisciplinarity;eng
dc.subjectheritage educationeng
dc.subjecttrabajo educativo;spa
dc.subjectformación de profesores;spa
dc.subjectcurrículo;spa
dc.subjectinterdisciplinariedad;spa
dc.subjecteducación patrimonialspa
dc.subject.cnpqCurrículos Específicos para Níveis e Tipos de Educaçãopor
dc.titleCASARÕES, TOADAS E AZULEJOS: A Educação Patrimonial em escolas da Rede Municipal de Ensino de São Luís, MApor
dc.title.alternativeMANSIONS, TOADAS AND TILES: Heritage Education in schools of the Municipal Education Network of São Luís, MAeng
dc.title.alternativeMANSIONES, TOADAS Y TEJAS: Educación Patrimonial en escuelas de la Red Municipal de Educación de São Luís, MAspa
dc.typeTesepor
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