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dc.creatorMENEZES, Brenda dos Santos-
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/1332241472856198por
dc.contributor.advisor1FREITAS, Flávio Luiz de Castro-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2128304906555701por
dc.contributor.referee1FREITAS, Flávio Luiz de Castro-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2128304906555701por
dc.contributor.referee2OLIVEIRA, Ana Caroline Amorim-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6279006668275644por
dc.contributor.referee3XAVIER, Monalisa Pontes-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/8498770751178590por
dc.date.accessioned2025-06-10T17:30:01Z-
dc.date.issued2025-01-30-
dc.identifier.citationMENEZES, Brenda dos Santos. Cartografia de um Devir: sussurros nômades “Com” uma pregoeira de rua em São Luís do Maranhão. 2025.2023 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade/CCH) - Universidade Federal do Maranhão, São LUís, 2025.por
dc.identifier.urihttps://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/6236-
dc.description.resumoO presente trabalho, de natureza interdisciplinar e qualitativa, utiliza o método cartográfico para explicitar o devir-pregoeira de Dona Corina, uma pregoeira de rua em São Luís do Maranhão. A pesquisa problematiza: “Em que consiste o devir-pregoeira para Dona Corina?”. Propõe-se que os fluxos entre a experiência da pesquisadora e a prática da pregoeira agenciem um território existencial, mobilizando memórias, afetos e narrativas que escapam a uma compreensão linear. A fundamentação teórica é baseada em conceitos como cartografia, devir, ecosofia e territórios existenciais, conforme desenvolvidos por Félix Guattari e Gilles Deleuze, com destaque para as obras O Inconsciente Maquínico (1979), As Três Ecologias (1989), Caosmose (1992), Bergsonismo (1968), Diálogos (1980, Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia (1980) e Proust e os Signos (1964). São apresentados os trajetos metodológicos que sustentam a pesquisa, abordando os caminhos teórico-práticos que estruturam sua construção. Nesse contexto, são discutidos os conceitos fundamentais para a análise do objeto de estudo. Em seguida revisa-se a literatura e a história da arte relacionadas aos pregoeiros de rua em São Luís, além de oferecer uma análise interdisciplinar e transversal do material obtido. Por fim, analisa-se cartograficamente as entrevistas colhidas durante o trabalho de campo, centrando-se nas narrativas de Dona Corina e seus familiares. A partir da descrição de sua prática como vendedora de pirulitos, busca-se problematizar o significado do ser-pregoeiro e os excessos vitais presentes em suas memórias. A pesquisa é realizada na cidade de São Luís, evidenciando a interação entre pesquisadora, pregoeira e espaço urbano. Os métodos utilizados incluem pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Constatou-se que o devir-pregoeira de Dona Corina é um paradoxo constitutivo de sua existência: ele permeia toda a sua vida, configurando se como um movimento entre ser e não ser pregoeira. Esse paradoxo evidencia a potência de uma vida que não se restringe às codificações habituais, mas que se torna território de constante reinvenção.por
dc.description.abstractThis interdisciplinary and qualitative study employs the cartographic method to elucidate the devenir-pregoeira of Dona Corina, a street crier in São Luís do Maranhão. The research problematizes the question: “What does the devenir-pregoeira mean for Dona Corina?”. It proposes that the flows between the researcher’s experience and the crier’s practice create an existential territory, mobilizing memories, affections, and narratives that escape a linear understanding. The theoretical foundation is based on concepts such as cartography, devenir, ecosophy, and existential territories, as developed by Félix Guattari and Gilles Deleuze, with emphasis on works including The Machinic Unconscious (1979), The Three Ecologies (1989), Chaosmosis (1992), Bergsonism (1968), Dialogues (1980), A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (1980), and Proust and Signs (1964). The study presents the methodological paths that sustain the research, addressing the theoretical-practical frameworks that structure its development. Within this context, fundamental concepts for analyzing the object of study are discussed. Subsequently, the research reviews the literature and the history of art related to street criers in São Luís, offering an interdisciplinary and transversal analysis of the collected material. Finally, a cartographic analysis of the interviews conducted during fieldwork focuses on the narratives of Dona Corina and her family members. Through the description of her practice as a lollipop vendor, the study seeks to problematize the meaning of being a crier and the vital excesses present in her memories. The research takes place in São Luís, highlighting the interaction between the researcher, the crier, and urban space. The methods employed include bibliographic, documentary, and field research. The findings indicate that Dona Corina’s devenir-pregoeira constitutes a paradox within her existence: it permeates her entire life, manifesting as a movement between being and not being a crier. This paradox reveals the potency of a life that transcends conventional codifications, becoming a territory of continuous reinvention.eng
dc.description.abstractThis interdisciplinary and qualitative study employs the cartographic method to elucidate the devenir-pregoeira of Dona Corina, a street crier in São Luís do Maranhão. The research problematizes the question: “What does the devenir-pregoeira mean for Dona Corina?”. It proposes that the flows between the researcher’s experience and the crier’s practice create an existential territory, mobilizing memories, affections, and narratives that escape a linear understanding. The theoretical foundation is based on concepts such as cartography, devenir, ecosophy, and existential territories, as developed by Félix Guattari and Gilles Deleuze, with emphasis on works including The Machinic Unconscious (1979), The Three Ecologies (1989), Chaosmosis (1992), Bergsonism (1968), Dialogues (1980), A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (1980), and Proust and Signs (1964). The study presents the methodological paths that sustain the research, addressing the theoretical-practical frameworks that structure its development. Within this context, fundamental concepts for analyzing the object of study are discussed. Subsequently, the research reviews the literature and the history of art related to street criers in São Luís, offering an interdisciplinary and transversal analysis of the collected material. Finally, a cartographic analysis of the interviews conducted during fieldwork focuses on the narratives of Dona Corina and her family members. Through the description of her practice as a lollipop vendor, the study seeks to problematize the meaning of being a crier and the vital excesses present in her memories. The research takes place in São Luís, highlighting the interaction between the researcher, the crier, and urban space. The methods employed include bibliographic, documentary, and field research. The findings indicate that Dona Corina’s devenir-pregoeira constitutes a paradox within her existence: it permeates her entire life, manifesting as a movement between being and not being a crier. This paradox reveals the potency of a life that transcends conventional codifications, becoming a territory of continuous reinvention.fra
dc.description.provenanceSubmitted by Daniella Santos (daniella.santos@ufma.br) on 2025-06-10T17:30:01Z No. of bitstreams: 1 Brenda_dos_Santos_Menezes.pdf: 4619601 bytes, checksum: 4f1db73e4fc7ee074bc036c4df591e2e (MD5)eng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-06-10T17:30:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Brenda_dos_Santos_Menezes.pdf: 4619601 bytes, checksum: 4f1db73e4fc7ee074bc036c4df591e2e (MD5) Previous issue date: 2025-01-30eng
dc.description.sponsorshipCAPESpor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal do Maranhãopor
dc.publisher.departmentDEPARTAMENTO DE FILOSOFIA/CCHpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFMApor
dc.publisher.programPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE/CCHpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectDeleuze-Guattari;por
dc.subjectinterdisciplinaridade;por
dc.subjectpregoeira de rua;por
dc.subjectSão Luís;por
dc.subjectterritórios existenciais.por
dc.subjecthere is the translation;eng
dc.subjectDeleuze-Guattari;eng
dc.subjectiInterdisciplinarity;eng
dc.subjectstreet vendor;eng
dc.subjectSão Luís;eng
dc.subjectexistential territories;eng
dc.subjectDeleuze-Guattari;fra
dc.subjectinterdisciplinarité;fra
dc.subjectVendeuse de Rue;fra
dc.subjectSão Luís;fra
dc.subjectterritoires existentielles.fra
dc.subject.cnpqSociologia Urbanapor
dc.titleCartografia de um Devir: sussurros nômades “Com” uma pregoeira de rua em São Luís do Maranhãopor
dc.title.alternativeCartography of a Becoming: nomadic suggestions “With” a street auctioneer in São Luís do Maranhãoeng
dc.title.alternativeCartographier un devenir : suggestions nomades « Avec » un commissaire-priseur de rue à São Luís do Maranhãofra
dc.typeDissertaçãopor
Aparece nas coleções:DISSERTAÇÃO DE MESTRADO - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CULTURA E SOCIEDADE (PGCULT) MESTRADO INTERDISCIPLINAR

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