Sharing |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/109
Tipo do documento: | Dissertação |
Título: | CONCEPÇÕES E PRÁTICAS O DILEMA DA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: Um estudo de caso da prática avaliativa de professores da rede estadual de ensino do maranhão |
Título(s) alternativo(s): | PRACTICAL CONCEPTIONS AND THE QUANDARY OF THE EVALUATION OF THE LEARNING: A study of case of the evaluation practical of professors of the state net of education of the Maranhão |
Autor: | Machado, Silvana Maria Guimarães |
Primeiro orientador: | MELO, Maria Alice |
Resumo: | A presente pesquisa analisa a avaliação da aprendizagem para além de uma praxiologia, buscando elementos explicativos nas epistemologias. A ação investigativa objetiva desvelar o que está subjacente às práticas avaliativas que contribuem para o fracasso escolar e exclusão social dos sujeitos. Ao mesmo tempo, busca levantar proposições e orientações teórico-metodológicas, numa abordagem dialética e histórico-crítica, situando a avaliação a favor das aprendizagens. |
Abstract: | The present research analyzes the evaluation of the learning for beyond a study of practice, searching clarifying elements in the scientific study of the knowledge. Investigation action has the purpose to unveil what it is underlying to the testing practices that contribute for the failure pertaining to school and social exclusion of the fellows. At the same time, it searches to raise proposals and theoretician-methodologies orientations, in a dialectic and hysterical-critic and boarding, pointing out the evaluation in favor of the learning s. |
Palavras-chave: | Avaliação Currículo e Aprendizagem Evaluation Curriculum and Learning |
Área(s) do CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Idioma: | por |
País: | BR |
Instituição: | Universidade Federal do Maranhão |
Sigla da instituição: | UFMA |
Departamento: | Educação |
Programa: | PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO/CCSO |
Citação: | MACHADO, Silvana Maria Guimarães. PRACTICAL CONCEPTIONS AND THE QUANDARY OF THE EVALUATION OF THE LEARNING: A study of case of the evaluation practical of professors of the state net of education of the Maranhão. 2006. 217 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Maranhão, São Luis, 2006. |
Tipo de acesso: | Acesso Aberto |
URI: | http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/109 |
Data de defesa: | 8-Mar-2006 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO DE MESTRADO - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Silvana machado.pdf | 758,33 kB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.